Τροφες που «ανεβαζουν» και «κατεβαζουν» την πιεση

 



Η αρτηριακή πίεση είναι η πίεση που έχει το αίμα μέσα στις αρτηρίες μας. Εκφράζεται με δύο αριθμούς, π.χ. 12 και 8. Οι αριθμοί αυτοί αντιστοιχούν σε 120 και 80 χιλιοστόμετρα ή mm Hg (υδραργύρου), που αποτελεί τη διεθνή μονάδα μέτρησης της πίεσης. Ο μεγαλύτερος αριθμός αντιστοιχεί στην πίεση του αίματος στις αρτηρίες, όταν η καρδιά συστέλλεται και αδειάζει το αίμα. Η πίεση αυτή ονομάζεται συστολική πίεση ο δεύτερος αριθμός αντιστοιχεί στην πίεση του αίματος όταν η καρδιά διαστέλλεται και ξαναγεμίζει με αίμα και ονομάζεται διαστολική πίεση.


Η υπέρταση είναι μια κατάσταση στην οποία η αρτηριακή πίεση είναι αυξημένη. Ένα άτομο θεωρείται υπερτασικό όταν η συστολική του πίεση είναι πάνω από 16 και η διαστολική του πίεση πάνω από 9 ½. Και το ένα από τα δύο να συμβαίνει, πάλι το άτομο θα χαρακτηρισθεί ως υπερτασικό. Όταν η συστολική πίεση κυμαίνεται στα επίπεδα των 14 με 16 και η διαστολική στα επίπεδα των 8 ½ - 9 ½ η πίεση θεωρείται οριακή. Κάτω από αυτά τα επίπεδα η αρτηριακή πίεση είναι φυσιολογική.

Η υπέρταση αυξάνει τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου και εμφράγματος

Η υπέρταση αποτελεί ένα σημαντικό κίνδυνο για την υγεία. Από την υπέρταση κινδυνεύουν κυρίως, η καρδιά, ο εγκέφαλος και τα νεφρά. Η λειτουργία της καρδιάς δυσκολεύεται στα άτομα εκείνα που έχουν υψηλή πίεση, με αποτέλεσμα την κόπωση του ζωτικού αυτού οργάνου, και την εμφάνιση καρδιακής ανεπάρκειας, επίσης η υψηλή πίεση ευνοεί την εναπόθεση λίπους στα τοιχώματα των στεφανιαίων αγγείων, που αιματώνουν την καρδιά. Έτσι αυξάνει ο κίνδυνος στεφανιαίας νόσου και εμφράγματος.

Τι «μας ανεβάζει την πίεση»;

Υπάρχουν παράγοντες που δημιουργούν αυξημένες πιθανότητες να εμφανίσει ένα άτομο υπέρταση. Οι παράγοντες αυτοί είναι παχυσαρκία, η αυξημένη κατανάλωση αλατιού, το αλκοόλ, η καθιστική ζωή, καθώς και η κληρονομικότητα. Επίσης, ο κίνδυνος της υπέρτασης αυξάνεται με την ηλικία και ιδίως μετά τα 50 χρόνια. Με εξαίρεση λοιπόν την ηλικία και την κληρονομικότητα, τους υπόλοιπους παράγοντες να τους ελέγξουμε σχετικά εύκολα, και έτσι να προλάβουμε την εμφάνιση της υπέρτασης.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα που συνδέονται με την υπέρταση (που βεβαίως μπορεί να προκληθούν και από άλλα προβλήματα υγείας). Περιλαμβάνουν ίλιγγο, πονοκέφαλο, κούραση, αιμορραγία της μύτης, νευρικότητα.

Έχει μεγάλη σημασία λοιπόν να μετράμε τακτικά την πίεσή μας ανεξάρτητα από την παρουσία συμπτωμάτων.



10 Χρυσοί διατροφικοί κανόνες

1. Πρώτος και σημαντικότερος κανόνας: καταναλώστε περισσότερα φρούτα και λαχανικά, τα οποία περιέχουν άφθονους γνωστούς και άγνωστους παράγοντες που μειώνουν την αρτηριακή πίεση, μεταξύ των οποίων βιταμίνη C, κάλιο και ασβέστιο.

2. Καταναλώστε σκόρδο, κρεμμύδι και σέλινο.

3. Το ψάρι, χάρη στο ιχθυέλαιο που περιέχει θεωρείται τροφή που ρυθμίζει την πίεση.

4. Το ασβέστιο (γαλακτοκομικά τρόφιμα) και το μαγνήσιο έχουν επίσης μια ήπια υποτασική επίδραση.

5. Τα κορεσμένα λίπη επιβαρύνουν τη χοληστερίνη του αίματος. Μια διατροφή χωρίς ζωικά προϊόντα πρέπει να ενθαρρύνεται ιδιαίτερα για τους υπερτασικούς ασθενείς.

6. Σε μερικά άτομα ή μεγάλη και απότομη κατανάλωση ζάχαρης ή γλυκών, μπορεί να αυξήσει την πίεση, ενδεχομένως σαν αποτέλεσμα μιας άμεσης επίδρασης στο ορμονικό σύστημα α ή της ανατροπής της ισορροπίας νατρίου.

7. Προσοχή στο αλάτι. Ελαττώστε την ποσότητα που βάζετε στο φαγητό. Περισσότερο όμως, αποφύγετε τις τυποποιημένες τροφές που συνήθως περιέχουν μεγάλη ποσότητα νατρίου.

8. Εκτός από τον περιορισμό του νατρίου, αυξήστε τα επίπεδα καλίου στη διατροφή σας, με την κατανάλωση πλούσιων τροφών σε κάλιο και χρησιμοποιείστε μεθόδους μαγειρέματος που δεν απομακρύνουν αυτό το ουσιαστικό μέταλλο.

9. Περιορίστε την κατανάλωση ποτών.

10. Αν είστε υπέρβαροι, φροντίστε να χάσετε βάρος. Είναι ένας σίγουρος τρόπος να μειώσετε την αρτηριακή πίεση.



Αλλάξτε τη διατροφή σας

Όλοι γνωρίζουμε ότι μπορούμε με κάποιες αλλαγές στη διατροφή μας να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας να επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα αρτηριακής πίεσης. Όλο και περισσότεροι γιατροί αντί να χορηγούν φαρμακευτική αγωγή συνιστούν στους ασθένειες τους να καταπολεμήσουν την υπέρταση με σύμμαχο τη σωστή διατροφή. Γενικά, προσπαθήστε να ακολουθείτε ένα πλαίσιο διατροφής που επικεντρώνεται στην απόκτηση των παρακάτω βασικών συνηθειών:

Ασβέστιο: ο μυστικός μας σύμμαχος κατά της υπέρτασης

Το ασβέστιο είναι πολύ σημαντικό μέταλλο για την πρόληψη και καταπολέμηση της υπέρτασης. Οριζόμενοι δεν επιστήμονες διατείνονται πως η υπέρταση είναι πιο πιθανό να οφείλεται σε έλλειψη ασβεστίου, πάρα σε πλεόνασμα νατρίου και ότι η επαρκής πρόσληψη του πρώτου αναστέλλει την αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Μάλιστα, το μοντέλο της δίαιτας που ονομάζεται DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) για την αντιμετώπιση της υπέρτασης συστήνει κατανάλωση άπαχων γαλακτοκομικών σε συνδυασμό με φρούτα και λαχανικά σαν τη σωστότερη διατροφή για την αντιμετώπιση της υπέρτασης, παρά τη μείωση της κατανάλωσης αλατιού. Το ασβέστιο και το μαγνήσιο του γάλακτος είναι τα δύο στοιχεία που κατά βάση συμβάλλουν στη ρύθμιση της πίεσης.



Τροφές – αντίδοτα της υπέρτασης

Σέλινο

Οι επιστήμονες πιστεύουν πως το σέλινο επιτυγχάνει την μείωση περιορίζοντας τη συγκέντρωση των ορμονών του στρες στο αίμα, οι οποίες προκαλούν συστολή των αιμοφόρων αγγείων. Γι’ αυτό θεωρούν ότι είναι πιο αποτελεσματικό σε εκείνους, των οποίων η υπέρταση οφείλεται κυρίως σε πνευματική πίεση.

Σκόρδο – Κρεμμύδι

Ωμά ή μαγειρεμένα, το σκόρδο και το κρεμμύδι ωφελούν. Το ωμό σκόρδο ωστόσο θεωρείται πιο αποτλεσματικό.

Σκουμπρί-σολομός-σαρδέλες

Συμπεριλάβετε στο διαιτολόγιό σας τα παχιά ψάρια. Η κύρια δραστική ουσία των ψαριών ως προς την αρτηριακή πίεση είναι τα λιπαρά οξέα ω-3 που περιέχουν. Όμως πόσο ψάρι χρειάζεται για να μειωθεί η αρτηριακή πίεση; Σε ελέγχους που διενεργήθηκαν στο πανεπιστήμιο Σινδινάτι διαπίστωσαν πως ακούν 100 γρ. Φρέσκο σκουμπρί, σολομό ή σαρδέλες. Σε άλλη έρευνα που πραγματοποιήθηκες στη Δανία διαπιστώθηκε ότι η κατανάλωση ψαριού τουλάχιστον 3 ημέρες την εβδομάδα, ρυθμίζει αποτελεσματικά την αρτηριακή πίεση. Οι ειδικοί θεωρούν πως και άλλα θρεπτικά συστατικά που περιέχονται στα ψάρια, όπως το κάλιο και το σελήνιο, συντελούν στην μείωση της πίεσης.

Περισσότερη βιταμίνη C = χαμηλότερη πίεση

Η βιταμίνη C αποτελεί πανίσχυρο μέσο κατά της αρτηριακής πίεσης. Αν και ο λόγος παραμένει ασαφής, όπως ισχυρίζονται οι ειδικοί, η απουσία της εν λόγω βιταμίνης αυξάνει την αρτηριακή πίεση. Μάλιστα ως αντιοξειδωτική βιταμίνη βοηθά στην καλύτερη λειτουργία του ενδοθηλίου, οπότε και στη ρύθμιση της πίεσης.

Πορτοκαλάδα: μύθος ότι ανεβάζει την πίεση

Είναι κοινή και πολύ διαδεδομένη η άποψη πως η πορτοκαλάδα βοήθα στην αντιμετώπιση της υπότασης. Κι αυτό γιατί περιέχει μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C, καθώς και καλίου που είναι διουρητικό και συμβάλλει στη σχετική πτώση της πίεσης. Ο μόνος λόγος με τον οποίο θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε πως η πορτοκαλάδα ανεβάζει την πίεση είναι ότι ως υγρό αν ληφθεί σε μεγάλες ποσότητες, μπορεί να λειτουργήσει όπως το νερό που αυξάνει τον όγκο κυκλοφορούντος αίματος και κατ’ επέκταση την αρτηριακή πίεση.

Φρούτα και λαχανικά

Αποτελεί ιατρικό αξίωνα: μια δίαιτα που περιλαμβάνει άφθονα φρούτα και λαχανικά συγκρατεί την αρτηριακή πίεση. Οι χορτοφάγοι εμφανίζουν σαφώς χαμηλότερες τιμές.



Άλλο χαμηλή πίεση και άλλο υπόταση!

Οι χαμηλές τιμές της αρτηριακής πίεσης δεν θεωρούνται πάθηση από τη στιγμή που δεν προκαλούν και δεν επηρεάζουν τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού. Πολλά νεαρά άτομα έχουν χαμηλή πίεση (9 τη μεγάλη και 6 τη μικρή), χωρίς αυτό να επηρεάζει τον τρόπο ζωής τους. Αν όμως οι χαμηλές τιμές πίεσης συνοδεύονται από συμπτώματα όπως ζαλάδα, λιποθυμικές τάσεις, έντονη αδυναμία, τάση για εμετό, χλόμιασμα και εφίδρωση, τότε οι ειδικοί μιλούν για υπόταση.



Μήπως ζαλίζεστε όταν σηκώνετε;

Αν όταν σηκώνεστε απότομα από την καρεκλά ή το κρεβάτι, νιώθετε να σας λούζει κρύος ιδρώτας, χλομιάζετε και ζαλίστε, τότε πάσχετε από ορθοστατική υπόταση. Λόγω της απότομης κίνησης, το αίμα συσσωρεύεται στα κάτω άκρα και δεν αιματώνεται επαρκώς ο εγκέφαλος. Για να αντιμετωπίσετε την κατάσταση, πρέπει να ξαπλώσετε με τα πόδια ψηλά, έτσι ώστε να επιστρέψει το αίμα προς το κεφάλι. Μετά από λίγα λεπτά θα είστε καλύτερα. Καλό θα ήταν όμως να αποφεύγετε γενικά τις απότομες κινήσεις από την καθιστή στην όρθια θέση. Αν υποτασικά επεισόδια σας ταλαιπωρούν συχνά, τότε πρέπει να επισκεφτείτε το γιατρό σας.

Η πίεση μπορεί να πέσει αν:

· Δεν πίνετε πολλά υγρά και δεν τρώτε καθόλου αλάτι

· Έχετε χάσει πολλά υγρά, μέσω του ιδρώτα και δεν τα έχετε αναπληρώσει

· Στέκεστε πολλή ώρα όρθιοι

· Έχετε αναιμία ή πυρετό



· Ακολουθείτε φαρμακευτική αγωγή που προκαλεί διαστολή αγγείων
http://www.ygeiaevexia.gr/diatrofi/item/118-2014-12-02-12-15-51/118-2014-12-02-12-15-51

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...